סרגל הישגים מאוזן – Balanced Scorecard

סרגל הישגים מאוזן (BSC) הינו מערכת לתכנון וניהול בארגון.  המערכת נמצאת בשימוש אינטנסיבי בעסקים ובתעשייה, מוסדות ממשלה ומלכ"רים במטרה לתאם בין פעילויות הארגון לבין חזונו והאסטרטגיה שלו.  סרגל הישגים מאוזן משפר את התקשורת הפנימית והחיצונית בארגון ומנטר את ביצועיו מול היעדים האסטרטגיים שלו.
סרגל הישגים מאוזן מאפשר לארגון להגדיר מדדים אפקטיביים להצלחה על סמך חזונו, ייעודו ומטרותיו.  המודל פותח לפני כ-20 שנה ע"י החוקרים, נורטון וקפלן, ומיושם בהצלחה באלפי ארגונים בעולם. בישראל המודל מיושם בעיקר בחברות בינלאומיות.
מדוע ארגון זקוק לסרגל הישגים מאוזן?
  • להגדלת המיקוד באסטרטגיה ותוצאות.
  • לשיפור ביצועי הארגון ע"י מדידת גורמים משפיעים.
  • לתיאום בין אסטרטגיית הארגון לביצועי העובדים על בסיס יומיומי.
  • למיקוד בגורמים המניעים את הביצועים העתידיים.
  • לשיפור התקשורת בין חזון הארגון והאסטרטגיה שלו.
  • לתעדוף פרויקטים ומיזמים.
תכנון סרגל ההישגים המאוזן
הארגון מוצג באמצעות מפה אסטרטגית ע"י ניתוח 4 היבטים של הארגון.  ולכל היבט נקבעים מטרות, מדדים, יעדים ותוכניות.
  • היבט פיננסי  – נתוני מימון מדויקים ומתוזמנים נמצאים תמיד בעדיפות ראשונה, ומנהלים יעשו כל שיידרש על מנת לספקם באמצעות מאזנים, דו"חות רווח והפסד, הערכות סיכון, חישובי עלות/תועלת ועוד.  במפה האסטרטגית ההיבט הכספי מאוזן תוך התחשבות ביתר ההיבטים.
  • היבט הלקוח – גישות ניהול עדכניות מדגישות את חשיבות הלקוח ושביעות רצונו בכל עסק וארגון.  אם הלקוח אינו מרוצה הוא ימצא ספקים אחרים אשר יתאימו לדרישותיו.  לפיכך, ביצוע חלש בהיבט זה הוא סמן לירידה עתידית בצמיחה, גם אם התמונה הכלכלית הנוכחית נראית טוב.  בפיתוח מדדי שביעות רצון, הלקוחות מנותחים במושגים של סוגי לקוחות וסוגי תהליכים באמצעותם מספקים מוצרים ושירותים לסוגי הלקוחות.
  • היבט תהליכים עסקיים פנימיים – מדדים המבוססים על הבט זה מאפשרים למנהל לדעת האם ובאיזו מידה העסק מנוהל בהצלחה והאם, לדוגמה, המוצרים והשירותים מתאימים לדרישות הלקוח.  מדדים אלה צריכים להיות מתוכננים בקפידה על ידי עובדים המכירים את התהליכים באופן מיטבי.
  • היבט של למידה וצמיחה – למידה וצמיחה מהווים בסיס חיוני להצלחתו של כל ארגון.  היבט זה כולל הדרכת עובדים, תרבות החברה והכלים הטכנולוגיים.  באקלים הנוכחי של שינוי טכנולוגי מהיר, על אנשי הידע בחברה להיות במצב למידה רציף.  ניתן להציב מדדים כדי למקד תקציבי הדרכה במקומות בהם הם נדרשים יותר מכל.
האיזון מושג ע"י שילוב בין התכנון האסטרטגי לבין התקציב, ע"י איזון ותעדוף בהקצאת משאבים בין 4 ההיבטים וקישור בין אסטרטגית הארגון לטווח הארוך לבין פעילותה בטווח הקצר באמצעות תוכנית העבודה.
מפות אסטרטגיות, הלב של סרגל הישגים מאוזן מודרני, הן כלי תקשורת המסייעים להבין כיצד נוצר הערך לארגון.  הן מציגות, צעד אחר צעד, את הקשר בין המטרות האסטרטגיות בצורת שרשרת סיבה-תוצאה.   לדוגמה:  שיפור של ביצוע מטרות של היבט הלמידה וצמיחה מאפשר לארגון לשפר את מטרות היבט התהליכים הפנימיים, אשר בתורו מאפשר לארגון ליצור תוצאות מבוקשות גם בהיבטים האחרים, הכלכלי והלקוח.   שילוב בין התכנון האסטרטגי ובין התקציב.
סרגל ההישגים המאוזן אינו תוכנה. אולם לאחר פיתוח ויישום הסרגל ניתן להשתמש בכלי ניהול אוטומטיים על מנת לספק מידע יישומי לאנשים הנכונים בזמן הנכון.
יותר ממחצית מחברות גדולות בארה"ב, באירופה ובאסיה אימצו את סרגל ההישגים המאוזן.  מחקרים רבים ב-20 השנים האחרונות מעידים שארגונים, אשר עושים שימוש נרחב בסרגל ההישגים המאוזן, מציגים החזרים גבוהים יותר בשוק המניות (Lingle and Schiemann, 1996), מקטינים את ההוצאות ב-25%, מגדילים מכירות ורווחים ומשפרים את ביצועי קבלת ההחלטות של מנהלים, ומגדילים את שביעות רצון העובדים (Lawson et al. 2003).
מקרה בוחן: סרגל הישגים מאוזן של חברת תוכנה עולמית מובילה
ייעוד הארגון
להיות מנהיגים ומובילים בשוק פיתוח ותחזוקה של מערכות
מידע ומערכות עתירות תוכנה
חזון הארגון
אנחנו מזוהים כארגון ממדרגה ראשונה בפיתוח ותחזוקה מעולים של טכנולוגיות מידע ומערכות משולבות תוכנה
מטרות הארגון
היבט פיננסי
היבט הלקוחות
היבט תהליכים פנימיים
היבט למידה והצמיחה
  • שיפור המיצוב הפיננסי של הארגון
  • לספק ללקוחות מערכות באיכות מעולה תוך עמידה ביעדי האספקה.
  • לספק למהנדסי המערכת סביבת עבודה בה יתבצעו תהליכי הפיתוח באופן היעיל ביותר.
  • ניהול פרויקטי הפיתוח ברמה הגבוהה ביותר.
  • לספק איכות חיים ברמה עולמית לעובדים.
פירוט יעדים לשנה קרובה
  • פיתוח שיטות כדי לצמצם את הסיכון, וריאציות המימון עד 15% .
  • הקטנת עלויות על המוצרים והשירותים ב- 10% .
  • הגדלת המימון מהלקוחות ב- 10%
  • הרחבת בסיס הלקוחות בלפחות שני תאגידים פרטיים נוספים.
  • הקטנת מספר המוצרים הפגומים שמסופקים ללקוח ב 10% .
  • הקטנת מספר מסירות מאוחרות שמסופקות ללקוח ב 10% .
  • קיצור זמני המשלוח ב 10% .
  • שיפור מנגנוני התקשורת עם הלקוחות כדי להבטיח שהתגובות ללקוחות מתבצעות בתוך 2 ימי עבודה.
  • הגדלת זמינות העובדים על מנת לספק את צורכי הלקוח 90% מהזמן.
  • שיפור האיכות של תהליכים פנימיים על-ידי השגת רמת בגרות CMMI 5בשנה הבאה.
  • ייעול תהליך הפיתוח כך שממוצע השגיאות המזוהות בכל שלב של מחזור חיי פיתוח התוכנה יקטן ב 15% .
  • הפחתת שיעור תחלופת העובדים ב 15% בשנה הבאה.
  • הגדלת כמות היישומים של טכנולוגיות חדשות ב 5% .
אם וכאשר מיושמת נכון, מתודולוגיית סרגל ההישגים המאוזן היא פשוטה אך בעלת עוצמה רבה ומובילה להישגים וביצועים טובים הרבה יותר.
חברת Wiservice עובדת יחד עם הארגונים ומסייעת להם לבנות ולתכנן סרגל הישגים מאוזן אשר מתרגם את האסטרטגיה הארגונית למשהו שהעובדים יכולים להבין ולהשתמש בו.
Wiservice נותנת את הכלים לשיפור משמעותי של הביצוע הארגוני:  החברה תסייע לארגון להסיר את מחסומי התקשורת בין היחידות העסקיות והמחלקות, להגדיל את המיקוד על אסטרטגיה ותוצאות, לתקצב ולתעדף זמן ומשאבים באופן יעיל יותר, ולהבין טוב יותר את צרכי הלקוחות.
פייסבוק
טוויטר
לינקדאין
פינטרסט

אבחון ראשוני ללא עלות השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם